Kirjoitin aiemmin sivuston hakukoneoptimoinnista käytännön tasolla, mutta monella tuntuvat olevan ne varsinaiset avainsanat tai niiden puuttuminen se perimmäinen ongelma.
Ilmainen työkalu käyttöön jälleen, eli GoogleAds avainsanojen suunnittelija. Avainsanojen suunnittelija on avainsanaideoita ja liikennearvioita tarjoava työkalu. Varsinaisiin Google kampanjoihin en ota tässä kantaa, niille on omat tekijänsä.
Googlen työkalulla voit hakea avainsanoja sellaisten sanojen perusteella, jotka kuvaavat tuotettasi tai palveluasi tai verkkosivustoasi. Voit hakea historiatietoa esimerkiksi siitä, kuinka monta hakua käyttäjät ovat tehneet tietyllä avainsanalla tai miten kilpailukykyinen kyseinen avainsana on.
Mistä GoogleAds löytyy?
Surffaa osoitteeseen https://ads.google.com/ rekisteröidy tai kirjaudu sisään. Valitse ”Työkalut ja asetukset” -valikosta ”Avainsanojen suunnittelija” ja olet valmis löytämään avainsanoja!

Jos olet täydellisessä umpikujassa, GoogleAdsillä voit ”vakoilla” myös kilpailijoittesi avainsanoja. Tässä tapauksessa aloita verkkosivustolla. Kirjoita tutkittavan nettisivun osoite sille varattuun kohtaan ja aloita tutkiminen. Tulokset avautuvat taulukkoon, jossa näet hakumäärät sanalla kuukaudessa ja kuinka kilpailtu avainsana on eli kuinka laajalti sen voimaan luotetaan.
Toinen vaihtoehto on aloittaa tutkiminen suoraan avainsanoilla. Käytä tässä palveluasi ja yritystäsi kuvaavia hakusanoja.
Jos tarvitset enemmän apuja hommassa, laitathan postia maija@myrry.fi 😊