“En tiedä nettisivuista mitään, mutta tarvitsen sellaiset!”

Tässä päivänä eräänä eräässä asiakastapaamisessa jälleen havahduin siihen, että ihmiset eivät todellakaan tiedä yhtään mitä selattavan sivuston taustalla on. Näinhän se on ja vaikka todellakin olen aina tiennyt sen, niin se vain meinaa unohtua aina välillä.

Otetaan tähän nyt malliksi vaikka Parturi-Pirkko. Pirkko on avaamassa omaa liikettä ja haluaa liikkeen toiminnan tueksi ja kassavirran lisäämiseksi avata myös verkkokaupan tuotteiden myymistä varten. Toki Pirkko tarvitsee myyvät tuotteet ja vieläpä markkinointiakin, mutta avaan tässä nyt näitä teknisen puolen juttuja.

Ihan ensimmäiseksi taas kerran, pitää valita se palveluntarjoaja, joka tarjoaa sen palvelintilan sivustolle.  Nettisivujen koti on siellä palvelimella. Tässä kohtaa kannattaa lukaista enemmän tästä hyvin tärkeästä asiasta aiemmasta tekstistäni; Nettisivusto ansaitsee hyvän kodin

Valitun palveluntarjoajan kautta hoituu myös sivustollesi osoite. Jos et osaa valita kahdesta hyvästä, ota molemmat. “Alias” tarkoittaa sitä, että on olemassa “Aliasdomain”, aliasosoite eli se toiseksi paras ja kuvaavin osoite sivustollesi. Tähän aliasosoitteeseen itsensä klikkaavat käyttäjät päätyvät suoraan sinne varsinaiseen sivustoon. Näissä osoiteasisoissa olen joskus törmännyt siihen, että sivuston tekijä tai palveluntarjoaja rekisteröi osoitteen itselleen. Huolehdi, että osoite rekisteröidään juuri Sinulle tai Sinun yrityksellesi. Ei millekään kolmannelle osapuolelle!

Tässä vaiheessa sivustolle on niin sanotusti tontti ostettu ja on aika päästää se tarkoin mietitty, suositeltu ja hinnaltaan kilpailukykyinen nettinikkari valloilleen. WordPress on ominta juttuani, avaan tätä rakentamista sitä kautta.

Sivustolle tarvitaan värimaailma, mahdollisesti yrityksen logo ja tarkoin mietittyä tekstisisältöä. Toimialasta riippuen paljon tai todella paljon hyviä laadukkaita kuvia. Ilman näitä sivustoa ei synny… tai syntyy, mutta ei siitä myyvä tule.

Koska kyseessä on tässä esimerkissä Parturi-Pirkko, Pirkkohan tarvitsee ilman muuta myös nettiajanvarauksen.  Minä en tässä kohtaa lähtisi keksimään pyörää uudelleen vaan utelisin kollegoilta, että mikä kannattaa valita. Tässä tulee muistaa myös nuo EUn tietosuoja-asetukset ja muut ja juurikin siitä syystä suosittelen aina asiakkailleni, että ostavat palvelun ulkopuolelta ja sivustolta vain laitetaan linkki ajanvaraukseen.

Pirkkohan halusi sivustolleen myös verkkokaupan. Myynti tulee alkuvaiheessa olemaan sen verran pientä, että Pirkko ei halua ylimääräisiä kiinteitä kuluja ja hoitaa pakkaamisen sekä postituksenkin itse. Homma on niinkin yksinkertainen, että kauppa rakentuu karkeasti yhdellä WordPressiin asennettavalla lisäosalla. Kuulosti helpolta, mutta asentamisen jälkeen kauppa vaatii tältä nettinikkarilta useita eri säätöjä liittyen toimitustapoihin, toimitusmaksuihin jne. Kun kaikki viritykset on tehty, on aika syöttää kauppaan myytävät tuotteet.

Jos näpätään kylkeen toinen lisäosa, saadaan vieläpä verkkopankkipainikkeet ja verkkokauppiaalle riskittömät osamaksumahdollisuudet käyttöön. Tälle palvelulle on olemassa monta tarjoajaa. On edullista ja kallista. Lisäksi osalla tuo lisäosakin on maksullinen eli kannattaa haastatella tässäkin valinnassa asiantuntijaa.

Ynnätäämpä vielä. Sivusto + Kauppalisäosa + Maksuliikennelisäosa + Sopimus maksuliikenteestä = Toimiva verkkokauppa.

Kaikki nuo edellä mainitut jutut voi ulkoistaa kokonaisena projektina ja näin ollen keskittyä itse siihen businekseen mistä se raha tulee.

Parhaimmillaan Parturi-Pirkolle ei jää hommaksi, kuin tehdä yksi sähköinen allekirjoitus ja maksaa sivutilan aiheuttama lasku. Kiinteät kulutkin voivat jäädä alle viiteen kymppiin vuodessa, jos todella valitsee tarkoin.