Normiturrena netissä

Tein keväällä opinnäytetyön siitä, miten tietyn alueen matkailupalvelut näyttäytyvät netissä normiturrelle (lue: tavalliselle turistille). Valitsin aiheen, jolla oikeasti on merkitystä alueen yrityksille ja joka aidosti kiinnosti minua.

Tänäkin kesänä on reissailut toistaiseksi jääneet hyvinkin lähimatkailuksi, mutta silti tutkailen hyvinkin kiinnostuneena eri paikkojen tarjontaa. Onhan se osin työtänikin olla jyvällä siitä, mitä Suomessa matkailijoille tarjotaan. On kesä ja suomalaisten lomakausi kuumimmillaan ja silti valitettavan usein törmään siihen, että kiinnostavien reissukohteiden löytäminen on oikeasti salapoliisityötä.

En etsi keinotekoista. Etsin aitoa.

En etsi turistirysiä. Etsin rauhaa.

En etsi sirkushuveja. Etsin luontoa ja historiallisia kohteita.

En etsi viiden tähden ketjuhotelleja. Etsin mielenkiintoisia vaihtoehtoja… ja oikeasti kyllä tykkään nukkua omissa lakanoissani. Olivatpa ne lakanat sitten missä tahansa 😊

Käytän usein ihan vain Googlea ja TripAdvisoria miljoonien muiden ihmisten tavoin. Kiitos joskus niin ahdistavan Facebook Pixelin, surffailuni tuloksena somessa on alkanut pyöriä yhä enemmän alueellisten Visit NN-organisaatioiden mainoksia kesän viikko-ohjelmista. Nämä Visit NN organisaatiothan ovat 100% kaupallisia tietyn kaupungin tai alueen markkinointiyhtiöitä TAI jonkun kaupungin / kunnan organisaatioita.

Markkinointiyhtiöillä on omat sääntönsä ja hinnoittelunsa. Nekin vaihtelevat Suomen sisällä hyvin paljon. Osakkuus maksaa satasista reiluun tonniin. Osalla osakkuuden hinta on sidottu liikevaihtoon ja osalla taas markkinoinnin näkyvyys siihen paljonko toimija pukkaa yhtiöön rahaa. Tämä on ihan oma maailmansa ja en siihen nyt ota enempäänsä kantaa (vaikka mieli tekisikin).

Kiinnostavia näistä Visit NN-organisaatioiden viikko-ohjelmista tekee se, että ne näyttäytyvät ehkä virallisempana, kuin jonkun paikallisen incoming operatorin omat viikko-ohjelmat. Silti ne saattavat olla sisällöllisesti huomattavasti jonkun incoming operatorin tarjontaa suppeampia, ”ankeuttaen” koko aluetta matkailijan silmissä.

Kiinnostavaksi viikko-ohjelmat tekee myös helppo ostaminen, koska niissä on takuulähdöt tiettyinä ajankohtina. Parasta näissä on se, että yleensä viikko-ohjelman aktiviteettiin voi osallistua yksinkin kohtuullisen edullisesti verraten siihen, että tilaisit jonkun opastuksen esimerkiksi jollekin historiallisesti merkittävälle alueelle vain itsellesi tai perheellesi.

On luonnollista, että pääasiassa talvikohteena tunnetussa paikassa myös kesän aktiviteetit rakentuvat porojen ja huskyjen varaan. Porot ja huskyt ovat mielestäni kivoja kesälläkin ja ehkä niiden elämään pääsee syvemmälle kesäaikana, kuin lyhyellä rekipyrähdyksellä. Näillä alueilla on usein myös luontokohteet nostettu muussa markkinoinnissa hyvin esiin, koska todellakin on mitä näyttää ja niistä osataan olla ylpeitä.

Muutamissa kesäkohteissa puolestaan on tavallistenkin aktiviteettien (Suomessa on tällä hetkellä varmaan 1001 paikkaa, jossa hypätä läskipyörän päälle ja lähteä safarille) tuotekuvauksissa nostettu upeasti esiin alue, jossa aktiviteettia tarjotaan.

”Safarin aikana näemme Saimaan kanavan, joka avattiin vuonna 1856, sekä uudemman nykyisin käytössä olevan osion. Saimaan kanava onkin yksi upeimmista kohteista Lappeenrannan alueella. Paluumatkalla käymme 28 metriä korkealla Luukkaansalmen sillalla, josta on upeat maisemat Saimaalle.”

(GoSaimaa.com)

Edellä oleva ei todellakaan ole sitten maksettu mainos. En ole ikinä käynyt Saimaan kanavalla ja koko Saimaan olen nähnytkään viimeksi ehkä 20 vuotta sitten. Minulla ei myöskään ole edes parasta arvausta siitä, minkä yrityksen tarjoama tämä aktiviteetti mahdollisesti on. Mielestäni vain on erinomaista, että oman toimialueen spesiaalit jutut on oivallettu, niitä hyödynnetään ja se kerrotaan myös markkinoinnissa!

Karsein havaintoni viime viikoilta on ollut se, että jossain viikko-ohjelma on laadittu selkeästi paikallisille ihmisille. Jos matkailija saapuu kaupunkiin X lomailemaan, niin onko asiallista tarjota viikko-ohjelmassa lähes ainoastaan retkiä muihin paikkoihin? Tämä antaa todellakin vaikutelman, että kohteessa itsessään ei ole mitään.
Ei Y h t ä ä n mitään!

Haaveilen edelleen reissupakusta ja luotan(!) siihen, että viimeistään ensi kesänä pääsen seikkailemaan tyttäreni kanssa oikein antaumuksella.

Lisäys 13.7.2021: Jos Visit NN -organisaatio ei ole yksittäisen kunnan / kaupungin organisaatio, niin sen toiminta-alue voi olla maantieteellisesti laajakin. Nimeäminen saattaa kuitenkin hämätä normiturrea kuvittelemaan, että kyseessä on vain yksi kunta/kaupunki ja erityisesti näissä tapauksissa toivoisin viikko-ohjelmista löytyvän sisältöä myös sille alueelle, jonka mukaan organisaatio on nimetty. Jos sisältöä ei ole, tulee todellakin tunne, että tarjottavaakaan ei ole ja monen auton keula muuttaa suuntaa siinä vaiheessa.