Oma verkkokauppa vai hylly toisen kaupassa?

Tässä pientä vertailua siitä, kannattaako hommata omille tuotteille ihan ikioma verkkokauppa vai ostaa kuukausimaksullinen “hylly” jostain valmiista verkkokaupasta. En lähde tässä moittimaan enkä kehumaan mitään, mutta nostan esiin muutamia pointteja.

Kivijalkakauppoja kaatuu verkkokauppojen alta kuin rantaruovikkoa myrskyllä. Viimeistään nyt on aika touhuta se verkkokauppa vähintäänkin kivijalkaliiketoiminnan tueksi eikä jäädä odottamaan kehityksen kääntymistä toiseen suuntaan. Sitä ei tule tapahtumaan. Verkkokauppojen ylläpito on halvempaa ja vähemmän sitovaa. Siitä syystä hintataso niissä pystytään pitämään matalampana, Verkkokauppa ei kuitenkaan tule koskaan korvaamaan erikoisliikkeistä saatua erittäin ammattitaitoista palvelua ja moni myymälässä työskentelevä varmasti on huomannut, kuinka asioita käydään sovittamassa ja kyselemässä asioista ilman, että kauppaa syntyy.

Toinen verkkokaupalla mahdollisesti myyntiä lisäävä on torimyyntiä harjoittava yritys. Myyjäisissä, markkinoilla, turuilla ja toreilla liikkuvat ihmiset ovat mikroskooppisen pieni osa sitä asiakaskuntaa, mikä verkkokaupalla on mahdollista tavoittaa. Hyvä esimerkki tästä ovat lisääntyneet Reko-jaot. Kaikki tuotteista haaveilevat eivät ruuhkavuosiensa ryöpytyksessä ehdi jakoihin paikalle. Jakopaikat saattavat olla kaukana ja pienten lasten kanssa bussilla tai fillarilla paikalle suhaaminen ei välttämättä ole vaihtoehto. Verkkonäkyvyys ei tarkoita sitä, että lähellä tai vastuullisesti tuotetun tuotteen tai palvelun leima katoaa.

Verkkokaupasta ostaessaan asiakas ei näy tuotetta omissa käsissään ja tästä syystä verkkokauppaan tarvitaan jokaisessa tilanteessa niiden tuotteiden lisäksi hyvät tuotekuvat ja erinomaiset tuotekuvaukset. Tämä on asia, joka kannattaa hoitaa ensimmäisenä alta pois. Hätäilemällä ei tule hyvää.

Valmiit verkkokauppa-alustat

Valmiita verkkokauppa-alustoja on PALJON! Kustannukset ja käytännöt ovat kirjavia ja osa tässä nostetuista jutuista voi olla pätemättä kaikkiin valmiisiin kauppoihin. Osalla palveluntarjoajista saat ikioman kaupan, osalla saat lisätä tuotteesi muiden tuotteiden joukkoon.

+ Helppo ottaa käyttöön.
+ Usein pienet aloituskustannukset.
+ Tekninen testaaminen tehty.
+ Toimitustavat ja -kulut on mietitty valmiiksi
+ Jotkut näistä ovat erikoistuneita ja samassa kaupassa saattaa olla paremmin brändättyjen kilpailijoiden tuotteita ja niiden “siivellä” voi saada itsellekin kauppaa.
– Kuukausittaiset kulut juoksevat vaikka myyntiä olisi 0€.
– Oman domainin liittäminen mahdotonta tai hervottoman kallista “normaaliin” hintatasoon nähden.
– Ulkoasua ei voi muokata oman yritysilmeen mukaiseksi tai muokkaaminen on hyvin rajallista.
– Verkkokauppa ei voi korvata yrityksen nettisivuja eli juoksevat kulut tavallaan tuplaantuvat.
– Pahimmillaan tilityksiä omien tuotteiden myymisestä voi joutua odottamaan viikkoja.
+ tai – Google-näkyvyys. Näkyvyys on joko erityisen hyvä tai todella huono. Riippuen alustan omistajan markkinointitahdosta, johon asiakas ei välttämättä pysty vaikuttamaan millään lailla.

Oma tupa oma lupa

Oman verkkokaupan perustaminen on luonnollisesti isompi kertakustannus, kuin kuukausimaksullisen vaihtoehdon käyttöönotto. Oman verkkokaupan perustaminen vaatii myös ehkä enemmän työtä. Pelkkä domain ja sivutila ei riitä. Lisäksi tarvitaan:

  • Sivustolle ammattitaitoinen tekijä. Jos osaa tehdä nettisivuja, ei välttämättä osaa tehdä verkkokauppaa. Hyvä graafinen- ja koodausosaaminen ei välttämättä riitä. Verkkokaupan pystyttäminen vaatii tiettyä erityisosaamista. Siinä puljataan rahan ja veroluokkien kanssa.
  • Keskustelu oman kirjanpitäjän kanssa myyntiraporttien tarpeesta.
  • Maksuliikennevälittäjän valinta ja sopimus maksuliikennevälittäjän kanssa.
  • Fyysisten tuotteiden osalta pitkä mietintö erilaisista toimitustavoista ja niiden kustannuksista.

Ja sitten niitä plussia ja miinuksia.

+ Verkkokauppa on juuri Sinun yrityksesi näköinen.
+ Verkkokauppa toimii omalla domainillasi ja osana yrityksen nettisivuja ilman mitään uudelleenohjauskommervenkkejä.
+ Viisailla valinnoilla kuukausittaiset kustannukset eivät ole euroakaan enempää, kuin pelkistä nettisivuista.
+ Rajaton määrä tuotteita.
– Aloitus on työläämpi.
– Aloitus voi olla kalliimpi.
– Syy mahdollisesti huonoon Google-näkyvyyteen löytyy peilistä. Näkyvyys vaatii työtä tai rahaa, mutta on siis täysin oman peukalon alla.

Siinäpä niitä asioita pohdittavaksi. Mutta muista: Se on kauppa, kun kannattaa!