Toukokuussa yrityksiä työllistettiin uudella tietosuoja-asetuksella. Heinäkuussa Google alkoi Chrome-selaimensa avustuksella “pelotella” käyttäjiä turvattomista sivustoista. Testaa oma sivustosi helposti Chrome-selaimella. Miltä näyttää? Näyttääkö tältä?
Jos näkymä on jotain muuta. Niin nyt jos koskaan kannattaa jatkaa lukemista!
Googlen tahtotila on siis saada kaikki netissä tapahtuva liikenne suojatuksi. Liikenteen ollessa suojattua kukaan samassa verkossa oleva ei voi nähdä liikennettä verkkosivun ja käyttäjän välissä. Tämä suojaa esimerkiksi verkkolomakkeisiin täytetyt tiedot.
Minä henkilökohtaisesti luulen, että tämä on Googlelta vasta ensimmäinen askel kohti tahtotilaansa. Nimenomaan luulen, faktatietoa asiasta en ole nähnyt. Aiemmin Google nimittäin on alkanut hyljeksiä mobiilioptimoimattomia eli mobiililaitteissa huonosti toimivia sivustoja. Hakusanoihin liittyvät algoritmitkin (mekanismit joiden avulla sivustoja listataan) muuttuvat koko ajan tehden ilmaisen näkyvyyden Googlessa aina vain haasteellisemmaksi. Pakko erotella jyvät akanoista ja saada näin ollen hakutulokset johonkin järjestykseen käyttäjien ruuduille.
Chromen mukaan turvallisenkin sivuston taustalla voi olla turvaton yritys tai “yritys”, eli edelleenkin kannattaa harkita todella tarkoin, että mille sivustolle annat luottokorttisi numeron tai henkilötunnuksesi. Vaarat vaanivat verkossa aina.
Jos testasit sivustosi Chromella ja näkymä osoitepalkissa näyttää tältä, Sinun kannattaa aloittaa toimet asian korjaamiseksi.
Olen asennellut näitä https-tekniikan käytön vaatimia SSL-sertifikaatteja viime viikkoina useille asiakkailleni ja pistänyt merkille, että muutamat palveluntarjoajat ovat tehneet tästä casesta rahasammon itselleen. Useat palveluntarjoajat tarjoavat sertifikaatin ilmaiseksi.
Vaikka sivustollasi ei olisi verkkokauppaa tai edes tarjouspyyntölomaketta, Sinun kannattaa todellakin pysyä ajan hermolla ja touhuta sivustosi tietoturva kuntoon.