Törmäsin somessa taannoin vertailuun eri verkkokauppa-alustoista. Ajatus tähän kirjoitelmaani lähti siitä, mutta en sitten tötterönä laittanut linkkiä talteen ja en löydä sitä enää mistään. Olen monessa kohtaa maininnut toteutuksieni kustannustehokkuuden. Päällimmäisenä moottorina tälle ajatukselle toimii oma, kohtuullisen pitkä historiani yrittäjän tyttärenä, yrittäjän puolisona ja yrittäjänä.
Ehkäpä juurikin tuosta edellä mainitusta syystä suurin osa asiakkaistani on mikroyrittäjiä ja pk-yrityksiä. Raha ei kasva puussa. Se täytyy tehdä!
Monella pienyrittäjällä on jo olemassa nettisivut. Haave verkkokaupan liittämisestä kivijalkaliikkeen kylkeen tai jopa yritystoiminnan laajentamisesta uudelle toimialalle verkkokaupan myötä kytee. Kamalan kallista! Kulut juoksee ja kauppaa ei tule! Vai onko se sittenkään kallista ja juoksevatko kulut, jos kauppaakaan ei tule?
Tuossa aiemmin mainitussa vertailussa oli esillä eri alustoja, jotka toimivat shop-in-shop-periaatteella TAI ne ovat valmiiksi konffattuja (säädettyjä) alustoja maksuliikenteineen päivineen. Tämä seuraava tulee sisältämään yleistyksiä ja poikkeuksiakin toki saattaa löytyä, mutta seuraavassa siis yleistä näistä verkkokauppabisneksellä kulunsa kattavista firmoista.
Shop-in-shop-kaupat eli useiden “alakauppiaiden” tuotteita myyvät verkkokaupat toimivat usein aika hurjan kokoisella myyntiprovisiolla. Tämä provikka saattaa helposti olla kymmeniä prosentteja. Myyt kaupassasi 20€ euron korun ja joku (ei sotketa verottajaa tähän) vetää välistä 6€. Sinulle jää siis kokonainen 14€. Reilu peli? Toki näidenkin kauppiaiden pitää elää, mutta yritän tällä kirjoituksellani vain herättää ajatuksia. Toinen näistä kaupoista mieleen tuleva juttu on alakauppiaiden “kasvottomuus”. Harvoin saat oman yrityksesi ilmeen näkyviin omien tuotteittesi oheen.
Seuraava porukka on sitten nämä valmiita verkkokauppa-alustoja kauppaavat yritykset. Osa näistä kaupoista on jopa ulkoasulleen aika reilusti muokattavissa ja ennen kaikkea niiden käytön aloittaminen on helppoa. Sinun ei tarvitse huolehtia maksunvälittäjistä, ei kaupan asennuksista ja asetuksista. Ei edes palvelinten kuluista… mutta ilmaisia lounaitahan ei olekaan ja näissä aloitusmaksu saattaa olla jopa satasia (aloitusmaksu siitä, että teet käyttöönottotyön itse ja käytät siihen arvokasta aikaasi), kuukausimaksut yleensä useita kymppejä ja päälle saattaa tulla vielä parin prosentin myyntiprovisio.
Entäpä se kustannustehokas vaihtoehto sitten? Yritykselläsi on jo tai pitäisi ainakin olla nettisivut sekä sähköpostit omalla domainillasi (sunnimi@sunfirma.fi) Jos ei ole sivuja ja posteja niin on jo korkea aika hommata ne! Gmailit ja suomikaksneloset eivät vain kertakaikkiaan kuulu yritysmaailmaan. Nyt vähän lähti raiteiltaan, mutta siis sekä sivuston, että kaupan voit saada alle 700€ kertainvestoinnilla. Tällaisen ratkaisun kuukausikulut ovat parhaimmillaan reilusti alle 5€ kuukaudessa seuraavien vuosien ajan. Maksunvälittäjä ottaa luonnollisesti oman pienen parin prosentin provisionsa, mutta vain toteutuneista kaupoista. Samassa paketissa tämän helposti päivitettävän sivuston ja ylläpidettävän kaupan lisäksi tulee vieläpä varastonhallinta ja käyttäjilleen turvallinen, mobiilissakin hyvin toimiva verkkokauppa.
Miinuksena ikiomalla verkkokaupalla on se, että kukaan muu ei tee markkinointia puolestasi, kuten esimerkiksi näissä shop-in-shop-kaupoissa. Käytä raha järkevästi. Käytä ne yli jäävät eurot ennemmin vaikka markkinointiin somessa tai Googlessa. Markkinoit samalla yritystäsi kokonaisuutena.
Verkkokaupan siis voi ja se kannattaakin laittaa oikeasti tuottamaan. Kustannustehokkaasti.
:maija